Ada apa dengan kain kafan

0
281

CYBERJAYA – Kain kafan tidak perlu diperkenalkan lagi kerana semua umat Islam akan memakainya apabila meninggal dunia.

Kisah kain itu dimuat naik oleh seorang pemilik akaun Facebook, Ailis Mustapha ketika beliau mengerjakan umrah di Mekah baru-baru ini.

Ailis yang merupakan Pengarah Eksekutif Bizmilla Holdings menceritakan bagaimana maksud dan fungsiq kain kafan itu kepada umat Islam.

Berikut merupakan catatan beliau:

Kain kafan adalah sebuah selembar kain yang digunakan sebagai pembungkus seorang yang telah meninggal dunia sebelum dimakamkan oleh umat Islam dan beridentiti dengan warna putih. Biasanya pada jenazah laki-laki menggunakan tiga lapis dan perempuan lima lapis.

Didalam kain kafan tidak ada sakunya karena kita tak akan bisa membawa harta wang sepersen pun sebagai bekal perjalanan, ketika kita sudah meninggal dunia maka Allah SWT tidak melihat berapa banyak harta yang kita bawa akan tetapi Allah SWT akan menanyakan berapa banyak harta yang sudah kita berikan.

Disamping itu pula warna kain kafan pun hanya satu yakni putih nan suci.
Kerana kelak ketika kita di liang kubur kita tak dapat memamerkan kain kita seperti kain pada umumnya yang indah berbagai macam warna dan motif dalam keadaan terbujur kaku, terbaring, tanpa ada gerak gerik sedikitpun, karena Allah SWT tidak akan melihat seberapa bagus dan mahalkah pakaian yang kita kenakan didunia.

Yang tetap kita pakai hanyalah selembar kain putih, yang murah bahkan tidak ada jahitan sedikitpun.
Kain kafan hanyalah kain yang tak memiliki tutorial, tidak memerlukan suatu kreativiti pun ketika dipakaikan oleh kita kerana ketika kita telah terbujur kaku tak berdaya Allah SWT tidak menilai seberapa banyak atau tidak ketika sesorang mengenakannya.

Maka ingatlah pakaian takwa putih bukanlah pakaian yang dibuat oleh pereka ternama, tapi selembar kain putih polos tanpa warna motif.

Seperti harapan kita semua selama hidup, semoga hati kita putih bersih terhindar dari motif khilaf dan dosa agar kita semua termasuk orang-orang yang pantas masuk kedalam syurganya Allah SWT.

Kain kafan bagi pandangan semua manusia adalah sama, harganya sama, warnanya sama, cara memakainya sama, karena kita tidak dapat meyelipkan suatu apapun didalamnya bahkan kain tersebut menutupi seluruh tubuh kita mulai ujung kaki hingga kepala.

Maka dari itu apa yang dapat kita sombongkan ketika kain tersebut sudah menyelimuti tubuh kita.

Semoga kelak kita menjadi orang-orang yang khusnul khotimah.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here